Huizer winkeliers gaan voor levendig centrum

Uit de Gooi en Eemlander, Door Marjolein Vos 2-9-2015,

HUIZEN – Verhuizen, verbouwen. Het is alles behalve stil in het centrum van Huizen. Gert Jan de Lange en Gert van den Broek (samen voorzitter van winkeliersvereniging Hart van Huizen) zetten vol enthousiasme in op ’ambachtelijk’, ’eerlijk’ en ’puur’ en dromen intussen van een hotel in het oude dorp, en uitbreiding van het winkelaanbod met een sportzaak en een mooie vishandel. ’Mensen gaan Huizen nu ontdekken.’kerkstraat_kerk

Leegstand? Ik vind dat eigenlijk heel erg meevallen. En als iets leeg staat, dan wordt het snel weer ingevuld. We hebben veel nieuwe winkels in het centrum gekregen het afgelopen jaar. Er is beweging. En dat is goed’’, zegt Gert Jan de Lange, samen met Gert van den Broek voorzitter van winkeliersvereniging Hart van Huizen.

,,Ik vind het sowieso druk en levendig in het dorp. Als je ziet hoeveel fietsers met fietstassen er langskomen. Toerisme begint echt een interessante factor te worden. Dat heeft alles met het Nautisch Kwartier te maken. Vroeger kon je vanuit de haven eigenlijk nergens heen. Die hele route over de Havenstraat is toch aantrekkelijker geworden. En met de knooppunten van de ANWB. Het is allemaal een stuk verbeterd. Ook Amsterdam promoot het Gooi. Dat merk je. Dagjesmensen komen even in de winkel kijken, en dat zijn vaak goede klanten! Ze pikken even een terrasje. Echt gezellig.’’

Nostalgie

De twee zijn ervan overtuigd dat ze met hun winkelcentrum op de juiste koers zitten: ,,Puur, ambachtelijk, eerlijk, met een vleugje nostalgie, zonder dat het oubollig wordt.’’ Zoeken naar nieuwe vormen, naar verrassende combinaties. Dat is waar De Lange en Van den Broek kansen zien. ,,Neem Salonard aan de Kerkstraat. Leuk concept: mooie producten, gecombineerd met een lunchroom. Retail vermengen met horeca. Dat wordt ’blurring’ genoemd. Hoe diverser het winkelaanbod, hoe beter.’’ Corduroy, in de ogen van de voorzitters ook een schoolvoorbeeld van goed ondernemerschap. ,,Made With Lief heeft het helaas niet gered. Maar Corduroy neemt die ruimte er straks bij.’’ Ook het pand, even verderop, waarin Jamin jaren heeft gezeten krijgt een nieuwe invulling: Dima, de kookwinkel met z’n eeuwige opheffingsuitverkoop. ,,Gelukkig is dat niet meer nodig, omdat ze de komende vijf jaar in dit pand zullen zitten.’’

Rode Loper

Verhuizen, verbouwen, vernieuwen; het is niet stil in het dorp. Behalve op vrijdagavond. Dat blijft een lastig verhaal. De ’Rode Loper-avonden’ (een vrijdagavond in de maand gegarandeerd alle winkels open) blijken geen succes. Een kleine groep gaat er op eigen initiatief nog wel mee door, maar het wordt lang niet door alle winkeliers gedragen. Ook op zondag is het stil. ,,Die discussie van de zondagsopening speelt momenteel niet zo, omdat dit onderwerp door het huidige college is dichtgetimmerd’’, zegt De Lange. Dat Huizen niet bepaald het eerste dorp is dat je te binnen schiet als je wilt gaan winkelen in het Gooi, zien de twee juist als een sterk punt.

Laren

,,Mensen gaan het nu ontdekken. Laren kent iedereen wel. Maar Huizen? Nooit van gehoord. Wij horen dat toeristen verrast zijn door die oude sfeer, de karakteristieke pandjes. Ook de Huizers zijn daar gevoelig voor. Die koesteren hun roots, de geschiedenis. Daar moet je als gemeente rekening mee houden, ook bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld de Keucheniusstraat. Het huidige college van b en w staat daar wel veel meer voor open dan het vorige. Toen werden dit soort gevoelens afgedaan als tuttig. Nu lijkt iedereen er van doordrongen dat je met behoud van het karakter ook heel vooruitstrevend kunt zijn.’’

Het verbaast De Lange en Van den Broek, die in de denktank over de toekomst van de Keucheniusstraat zitten, niet dat de plannen van projectontwikkelaar Gert Jan Visser (eigenaar van twee panden en daarmee een van de hoofdrolspelers bij de ontwikkeling van het Keu-gat) de mensen zo aanspreken.

Ideaal

,,Hij voelt dat heel goed aan. Ik weet alleen niet of het financieel haalbaar is’’, zegt De Lange. ,,Ons ideaal is de bouw van een hotel op de kop van de Kerkstraat/Naarderstraat. Ik weet zeker dat daar een markt voor is. Mooi, karakteristiek pand laten bouwen, een blikvanger. Je zou hotelkamers kunnen maken boven de huidige Blokker, de croissanterie, de Bart Smit, en verder. Je zou de hele pui van deze winkels tegenover de Oude Kerk naar voren moeten halen. Weg met die donkere galerij. Dat zou meer winkeloppervlak beneden creëren, dat moet Blokker en Bart Smit ook aanspreken. En boven maak je appartementen of hotelkamers’’, zo schetst De Lange zijn ideale nieuwe winkelcentrum.

Van den Broek: ,,Er zou ook een tweede supermarkt bij moeten komen, misschien in de lijn van Marqt, in Amsterdam, een biologische supermarkt, die ook publiek trekt uit Blaricum en Laren. Die dorpen liggen zo dichtbij. En concurrentie voor Albert Heijn zou alleen maar goed zijn. Er is absoluut ruimte voor een sportzaak en een Huizer vishandel.’’

Versnippering

Het spijt De Lange en Van den Broek dat de gemeente de versnippering van het winkelaanbod nog altijd stimuleert. ,,Neem de Kostmand. Onbegrijpelijk dat men daar zo op inzet. Kies voor twee winkelcentra: het hoofdwinkelcentrum én de Oostermeent. Daar gebeuren ook zulke mooie dingen, daar wordt zo hard gewerkt om het aantrekkelijk te maken. Het is niet goed dat er verspreid door het hele dorp supermarkten zitten: de Phohiflat, de Kostmand en het Holleblok. We hebben natuurlijk de Lidl, ook een misser van de gemeente. Die had echt in het centrum moeten komen. Een winkelcentrum heeft levendigheid nodig, publiek. Dat bereik je niet door een Lidl aan de rand van het dorp neer te zetten.’’

3 september 2015 — Filed under: Media

Geef een reactie