Auto’s het centrum uit en parkeren onder de grond: hoe diep moet je daarvoor graven?

(Waar willen we met het winkelcentrum in het Oude Dorp naar toe? Nu het participatieproces rond het Keuhart voorlopig is afgerond, moet de gemeenteraad in september 2016 een ei leggen over de voorstellen voor het Keucheniushof, die zijn vastgelegd in een einddocument. Maar alleen het bebouwen van deze postzegel vonden de participanten niet voldoende. Er is aangedrongen op het toevoegen van een extra hoofdstuk aan dit einddocument, in de vorm van een zogeheten termijnagenda: een totaalvisie waarin aangegeven wordt hoe je het hele centrumgebied de zo noodzakelijke kwaliteitsimpuls kunt geven. In een serie artikelen nemen we steeds een onderdeel uit dit hoofdstuk bij de kop. Deel 4, de kansen voor een autoluw centrum en wat daarvoor moet gebeuren)

model hof straatbeeld vanaf kerstraat

Dromen over morgen: een autoluw centrum

De Vrienden van het Oude Dorp streven al jaren naar een autoluw centrum. Met veel minder Heilige Koe en meer wandelaars en fietsers in de Kerkstraat tussen Blokker en de Oude Kerk en de Keucheniusstraat, zeker wanneer daar  op het nu nog kale Keugat volgens plan een nieuw, karakteristiek en aantrekkelijk Keucheniushof gebouwd wordt. Maar hoe krijg je auto’s en vrachtauto’s zoveel mogelijk het dorp uit, waar moet je beginnen, waar loop je tegen aan en kan alles wat je wilt? Dat is een redelijk complex verhaal. Laten we beginnen met kort aan te geven waar we nu staan:

  • Vertrekpunt: de gewenste sfeervolle uitbreiding van het centrum met woningen en winkels aan de Keucheniusstraat staat haaks op een permanente stroom auto’s van- en naar de huidige parkeergarages van Blokker en AH. Dit geldt in extremis voor de grote vrachtauto’s die AH dagelijks bevoorraden;
  • Knelpunt: de garage onder AH is nu al te klein en staat regelmatig vol. Dus wat gebeurt er? Je rijdt de garage in en weer uit, en moet de straat oversteken om in de Blokkergarage een plekje te vinden. Meestal lukt dat ook niet, dus rijd je met de pest in je lijf onverrichter zake via de Keucheniusstraat naar elders. Met als gevolg, zoals dat zo mooi heet, conflictsituaties tussen auto en voetgangers annex fietsverkeer;
  • Hoofdpunt: voor het realiseren van een aantrekkelijk woon-/winkelgebied is niet alleen de Keucheniushof belangrijk, maar ook de andere kant van de Keucheniusstraat (oostzijde). Zowel aan de achterkant van AH als de rest van de straat moet beslist iets gebeuren.

Wanneer je niets doet aan de bestaande situatie aan de oostzijde, is alle inspanning om van de gehele Keucheniusstraat een aantrekkelijk bezoekers- en bewonersvriendelijk winkel-, woon- en slentergebied te maken tevergeefs en blijft het een ongestructureerd zooitje. Dat betekent dat je primair moet denken in oplossingen, en zeker niet in problemen! Met dat laatste kom je nergens. Je moet met alle betrokken partijen visionair zijn, creatief, durf tonen, lef hebben en vertrouwen in elkaar.

Hoe, wat, waar en waarom
Er zijn vanuit de participatiegroep veel ideeën en mogelijkheden aangedragen, en niet alleen voor het te bebouwen Keugat. Zo is er in de beginfase van het participatieproces een beweging geweest om de AH naar de rand van het centrum te verplaatsen waardoor de bevoorrading vanaf de Ceintuurbaan kan plaats vinden. Echter, AH blijft voorlopig zitten waar het zit. Dus zou je weer kunnen denken aan ondergrondse bevoorrading vanaf de Ceintuurbaan, zeker te overwegen wanneer AH het magazijn ondergronds maakt waardoor er bovengronds ruimte komt voor winkeluitbreiding. Zie je het al een beetje voor je?

KwikFit

Idee: de in- en uitgang naar de ondergrondse parkeergarages aan de Ceintuurbaan

Je moet nu rekening houden met straks. De meest ideale oplossing is om alle ondergrondse parkeerkelders met elkaar te verbinden en één centrale in- en uitgang buiten het centrumgebied aan te leggen. Technisch is dit met alle kabels en leidingen in de grond lastig maar bepaald niet onmogelijk. Op de vraag waar de in- en uitgang moet komen zijn de volgende mogelijkheden aangedragen:
• Gebruik de (twee grote deuren van) Kwik-Fit als in- en uitrit, of realiseer op de Naarderstraat/Prins Bernhardplein een in- en uitgang;
• Combineer dit met een ondergrondse bevoorradingsstrook voor AH. Dat kost een beetje parkeerruimte maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de ruimte onder het Keucheniushof.

Inrit AH

Parkeergarage AH: ondergronds koppelen aan Blokkergarage en ruimte creëren voor uitbreiding van de supermarkt

In fases naar een aantrekkelijk en autoluw centrum
Wat hebben de Vrienden en de medeparticipanten nu volgtijdelijk voor ogen?Anticipeer op de toekomst met een koppeling van de parkeerkelders van AH, Blokker en Keucheniushof. Alle ondergrondse parkeerplaatsen zouden dan – voorlopig – via de in/uitgang van de Blokker kelder bereikbaar zijn. De belangrijkste overwegingen daarvoor zijn:
Niet alles kan tegelijk. Creëer ruimte voor de meest ideale oplossing: een in-en uitrit voor ondergronds parkeren buiten het centrum in combinatie met de ondergrondse bevoorrading van AH. Een dergelijke opzet biedt de meeste kans voor de broodnodige herontwikkeling tegenover de nieuwe Keucheniushof;
• Op de plaats van de huidige in- en uitrit komt voor AH ruimte vrij voor een uitbreiding van de winkel met een doorloop tussen Lindelaan en Keucheniusstraat als verbinding van deze twee winkelstraten;
• Op deze wijze kunnen de Kerkstraat en de Keucheniusstraat op z’n minst autoluw worden.
Dit alles geeft vervolgens weer de mogelijkheid om de weekmarkt door te trekken naar de Kerkstraat waardoor een deel van het Oude Raadhuisplein voor andere doeleinden kan worden gebruikt. Maar daar hebben we het in een voorgaand artikel al over gehad.

En wat kost dat dan wel niet Vrienden? Toegegeven, op voorhand komen de “rekenmeesters” nog de nodige euro’s tekort. Maar op dit moment is het primair van belang dat de bouwplannen voor de Keucheniushof al deze eerder genoemde probleemoplossende opties niet frustreren of in later stadium zelfs onmogelijk maken. De participanten pleiten er dan ook sterk voor om het gehele Keucheniushof op voorhand te onder kelderen en met de Blokkergarage te verbinden.

No guts, no glory
De Vrienden realiseren zich met de overige participanten dat het uitwerken van een dergelijke ambitieuze visie van alle betrokkenen (bewoners, ondernemers, onroerend goed eigenaren, financiers en gemeente) creativiteit, passie, wilskracht, moed en vertrouwen vraagt. We ondersteunen deze uitdaging van harte. Het vraagt vraagt van onze gemeenteraad de keuze voor een “diepte-investering” die zich op termijn laat uitbetalen. Hier liggen kansen: laten we die als gemeenschap samen aangrijpen. En wanneer we daarbij nog een Stadspark aan de overzijde van de Naardersstraat en de Ceintuurbaan kunnen realiseren, dan is wat ons betreft het Oude Dorp helemaal af. Maar daarover volgende keer meer.

 

 

 

2 september 2016 — Filed under: Nieuws

Geef een reactie