De fietsstraat revisited:  Gaan we lantaarnpalen verplaatsen of werken aan een volledig nieuw verkeerscirculatieplan?

De Vrienden hebben een balletje op gegooid over de fietsstraat die door de Huizer bevolking massaal is teruggeschopt of ingekopt. Zowel automobilisten (in bescheiden mate) als voetgangers (in meerdere mate) als fietsers (in overweldigende mate) vinden het concept van de fietsstraat in grote lijnen helemaal niets. De hele situatie beoordeelt men als onplezierig, onveilig en grosso modo als ongewenst. Er zijn spontaan vele goede en slimme suggesties gedaan om van de fietsstraat een veel veiliger straat te maken. Dat is niet niks als je ineens tot de conclusie komt dat honderden burgers zich spontaan als adviseur van het gemeentelijk beleid opwerpen. Zo’n beweging kun je toch niet zomaar naast je neerleggen?
Daarom zeggen wij als Vrienden tegen de verantwoordelijk wethouder: “Beste Gerrit Pas, dit vraagt om echt ingrijpende maatregelen, met pappen en nathouden kom je geen stap verder. Verkeersoplossingen creëer je niet eventjes met het cosmetisch aanpakken van een weggetje.”

Sluipverkeer, vrachtverkeer, doorgaand verkeer, er valt meer aan te pakken dan alleen een fietsstraat.

Want je kunt wel focussen op de fietsstraat, maar hoe zit het met het toenemend sluipverkeer dat vanwege de verkeersremmende verkeerslichten op bijvoorbeeld de Ceintuurbaan en de Karel Doormanlaan steeds vaker de “doorgaande route’s” op zoekt? Wat gebeurt er met het zware vrachtverkeer voor de winkelbevoorrading dat meer en meer overlast voor bewoners oplevert? Hoe kunnen we het winkelcentrum en de parkeergarages bereikbaar houden? Wat wordt de situatie in de Naarderstraat wanneer er op (langere) termijn een stadspark komt? Hoe intensiveren we het gebruik van de rondweg (Crailose weg, Karel Doormanlaan, Bestevaer) voor doorgaand verkeer buiten het centrum om? Staat een autoluw centrum met smalle straatjes sowieso haaks op mobiele toegankelijkheid? En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

De essentie van onze vraag: wat willen we überhaupt met de verkeerssituatie in en rond het Oude Dorp? Begin wat ons betreft maar met het formuleren van randvoorwaarden, koppel deze aan kritische succesfactoren en ga vandaar uit een plan ontwikkelen. Dat neemt ongetwijfeld meer tijd dan het verplaatsen van een paar lantaarnpalen in een fietsstraat. Maar op termijn zet het meer zoden aan de dijk. De Vrienden gaan daar over graag in gesprek. Wij beginnen namelijk bij voorkeur bij het begin en niet halverwege. En daarin staan we bepaald niet alleen.

De gemeente heeft inmiddels de eigen evaluatie bekend gemaakt, en wat men ziet als oplossing. We geven deze aanbeveling onverkort door, wel plaatsen we hier en daar een noot.

Aanbeveling,  Als alleen gekeken wordt naar het aantal geregistreerde ongevallen en de intensiteitsmetingen, kan worden gesteld dat de fietsstraat een succes is. (Noot Vrienden. Dit is een halve waarheid: over het veiligheidsaspect, dwz het aantal ongevallen in vergelijking met het verleden, kan nog geen definitieve uitspraak worden gedaan). Het aantal geregistreerde ongevallen is afgenomen en voor elke auto in de fietsstraat zijn er 2,1 fietsers – cijfermatig is de auto te gast. (Noot Vrienden. Let wel: het aantal auto’s is teruggelopen met ruim 50%, maar ook het aantal fietsers is gereduceerd met zo’n 25%.) In de praktijk vertaalt dit zich echter niet altijd in een gevoel van veiligheid bij de fietser en voetganger. De oorzaken hiervan zijn
(1) de combinatie van een smalle rijbaan en tweerichtingsverkeer voor autoverkeer,
(2) het gebrek aan scheiding tussen de rijbaan en het voetgangersgedeelte en
(3) de (on)bewuste keuze van de fietser en automobilist om het voetgangersgedeelte te gebruiken als deel van de rijbaan (gedrag).

Het instellen van éénrichtingsverkeer is, als alle andere omstandigheden gelijk blijven, de beste oplossing om de verkeersstromen aan te passen aan de rijbaanbreedte. Het probleem ontstaat nu namelijk als twee auto’s elkaar moeten passeren of als een auto fietsers gaat inhalen. In de praktijk heeft deze keuze echter (negatieve) gevolgen voor de verkeerscirculatie en bereikbaarheid in het Oude Dorp. (Noot Vrienden. Gevolgen voor verkeerscirculatie is onbewezen stelling. Wanneer de fietsstraat eenrichtingsverkeer wordt, zul je sowieso het verkeerscirculatieplan moeten aanpassen. Daarvoor zijn meerdere opties mogelijk die je eerst moet bestuderen voordat je bovengenoemde conclusies trekt)

Daarom is de aanbeveling om eerst een aantal kleine aanpassingen te doen gericht op de scheiding van rijbaan en voetgangersgedeelte, waarmee in ieder geval gezorgd wordt dat het voetgangersgedeelte niet meer kan worden gebruikt als deel van de rijbaan, waarbij nog wel kan worden uitgeweken bij tegemoetkomend verkeer. De bedoeling is immers dat de auto zich aanpast en ondergeschikt maakt aan de fietser. Daarnaast moet een aantal kleine aandachtspunten worden aangepast. Hieronder staat een overzicht van de aanbevolen aanpassingen.
1. Het verplaatsen van de lichtmasten richting de rijbaan. 
a. Geeft een visuele en fysieke scheiding tussen de rijbaan en het voetgangersgedeelte.
b. Auto’s kunnen het voetgangersgedeelte niet meer als onderdeel van de rijbaan gebruiken, maar alleen als uitwijkmogelijkheid.
c. Vergroot de toegankelijkheid voor visueel gehandicapten. Sommige lichtmasten staan nu namelijk in de looproute voor visueel gehandicapten.
2. Aanbrengen extra groenvak op de hoek tussen artsenpraktijk en sportschool Rebel. 
a. Draagt bij aan een overzichtelijke en groene inrichting van de fietsstraat.
b. Een groenvak dient ook als gidslijn voor visueel gehandicapten.
3. Uitbreiden geleiding voor visueel gehandicapten.
a. Verduidelijkt de voorrangssituatie bij kruising Gooilandweg en Meentweg.
b. Verbetert de looproute door voorrang voor voetganger.
4. Weghalen parkeervak op de hoek Meentweg/Valkenaarsstraat. 
a. Verbetert zicht en draaicirkel voor invoegend verkeer.
5. Aanleg twee parkeervakken ter hoogte van de Kerkstraat 65. 
a. Compenseert het weghalen parkeervak hoek Meentweg/Valkenaarsstraat.
b. De locatie wordt reeds gebruikt om te parkeren.
c. De locatie is geschikt om parkeervakken aan te brengen.
6, Eea zal dit najaar worden uitgevoerd.

 
26 juli 2017 — Filed under: Nieuws

Geef een reactie